fbpx

Tämä merkintä löytyy yli miljardista tuotteesta – Nyt se uudistuu!

Viivakoodi löytyy yli miljardista tuotteesta. Päivittäin viivakoodeja skannataan yli 10 miljardia kertaa ja sen avulla tuotteita tunnistetaan globaalisti lähes kaikkialla. GS1-organisaatio toi viivakoodin markkinoille noin 50 vuotta sitten. Nyt se uudistuu – hyvistä syistä.

8 tärkeintä syytä ottaa uusi älykkäämpi GS1 2D-koodi käyttöön.

  • Se säästää tilaa pakkauksissa

Enää ei tarvita useita koodeja sillä GS1 2D-koodi sisältää kaiken tarvittavan tiedon ja toimii tiedonvälittäjänä koko toimitusketjun ajan. Skannaus onnistuu jo useimmilla kassapisteillä ja älypuhelimilla.

  • 2D-koodi vie kuluttajan verkkoon

Älypuhelimella skannattu 2D-koodi toimii samaan tapaan kuin QR-koodi. Kuluttaja voidaan ohjata verkkoon tuotteen tietoihin tai rajattomasti muuten tuotteeseen liittyvään viestintäsisältöön on kyse sitten tuotteen alkuperästä, ominaisuuksista tai vaikkapa tuotekilpailusta.

  • Hallittu läpinäkyvyys ja jäljitettävyys

Kaikki tuotteen toimitusketjussa saavat tarvitsemansa tiedon yhdestä koodista.

  • Saatavuus ja varastonhallinta tehostuu

GS1 2D-koodin sisältävän pakkauksen kautta voidaan siirtää paljon erilaista tietoa järjestelmiin ja tehostaa toimitusketjun ja varaston hallintaa.

  • Tuoteturvallisuus paranee

GS1 2D-koodiin voidaan sisällyttää tietoa tuote-eristä, jolloin esimerkiksi epäkurantin tuote-erän myynti voidaan katkaista tai estää myyntipisteellä koodin avulla.

  • Se varmentaa tuotteesi aidoksi

GS1 2D-koodiin voidaan tallentaa jokaiselle tuotteelle oma sarjanumero ja näin seurata tuotteen kulkua toimitusketjussa. Tuotevalmistaja voi todentaa oman tuotteensa ja kauppiaat taas varmentavat myymiensä tuotteiden aitouden sekä havaita tuoteväärennökset.

  • Toimii lähes kaikkialla maailmassa

GS1 2D-koodi on linkitettävissä yrityksen verkkotunnukseen, eikä tuotteesi ole sidottu tietyn palvelutuottajan järjestelmiin.

  • Mahdollistaa eräkohtaisen hinnoittelun

GS1 2D-koodiin voidaan sisällyttää mm. päiväystieto, jonka avulla saadaan tarkkaa reaaliaikaista tietoa esimerkiksi tuotteen vanhenemisesta, jolloin mm. alennuskampanja voidaan aloittaa helposti ja ajantasaisesti.

Kolme yleisintä tapaa toteuttaa GS1 2D-viivakoodit tuotteeseen ovat:

2D-koodi | Macsa

Autamme sopivan 2D-koodin toteutusmenetelmän valinnassa

Kaikilla merkintälaitteilla ei pystytä tekemään 2D-viivakoodeja, mihin tahansa tuotteeseen tai tuotemateriaaliin. Merkintäasiantuntijoidemme kokemuksella ja osaamisella varmistat, että tuotannossasi olevat merkintälaitteet ovat yhteensopivia 2D-viivakoodien tuottamisen vaatimuksiin.

Suomessa standardia ylläpitävä organisaatio GS1 Finland Oy on koonnut oppaan siitä, kuinka voit hyödyntää 2D-viivakoodia omassa toiminnassasi. Linkki tähän kattavaan oppaaseen on alla.

GS1 Finland Oy:n oppaaseen pääset tästä.